ART OF SWISSDENT, studentský projekt, na který jsme hrdí.

Je možné představit značku a komunikovat její hodnoty i kvality jinými, než klasickými reklamními projekty? Může se marketing stát nástrojem k podpoře umění a k vytvoření díla?

S radostí o sobě dáváme vědět prostřednictvím nápadité inzerce. Neprcháme před klasickými formami marketingu. Ovšem ve spojení se SWISSDENT se nám to samo o sobě zdá málo. Významnou část marketingového rozpočtu jsme proto rozhodli, místo do reklamního prostoru, investovat do umění. Do studentů. Do příležitostí, které může nastolit tvůrčí projekt pro mladé talenty, vedený přímo na půdě jejich školy. V roce 2016 se tak zrodil projekt ART OF SWISSDENT.

První forma takové spolupráce mezi značkou SWISSDENT s pražskou UMPRUM

Tento ročník posloužil také jako modelace nejvhodnějšího nastavení záměru do podoby, která bude znamenat finanční i studijní přínos pro studenty, vznik reálných děl a jejich prostřednictvím pak další prezentaci jmen a talentu oceněných mladých lidí. Za velkého pochopení a podpory projektu ze strany UMPRUM byly vypsány první finanční odměny a práce se studenty se ujal Maxim Velčovský. Díla prvního ročníku byla neúmyslně, avšak silně ovlivněna tématem, kterému se značka SWISSDENT věnuje. Vzniklé objekty materiálově vycházely ze zubních kartáčků a obalů past.

Z nelehkého výběru nakonec vzešla vítězná trojice studentů, v jejichž dílech se stal “obyčejný” zubní kartáček zajímavým výtvarným objektem schopným vyprávět příběh. Mezi studenty byly rozděleny odstupňované finanční prémie a ve spolupráci s prestižním magazínem Esprit Lidových novin vznikl set uměleckých fotografií, portrétů jednotlivých děl. Jejich autory byli Jakub Skokan a Martin Tůma (BoysPlayNice), kteří již v ten čas se SWISSDENT spolupracovali dlouhodobě a jejich tvůrčí rukopis začal postupně definovat také tón části vizuální komunikace značky.

Bienále bude ideální podobou pro ART OF SWISSDENT

Druhý ročník následoval v roce 2018, neboť časová náročnost příprav, realizace soutěže i následná komunikace, která má být jedním z přínosů pro oceněné, ukázaly, že bienále bude ideální podobou pro ART OF SWISSDENT. Práce se studenty se pro tento rok ujali MgA. Roman Vrtiška a MgA. Vladimír Žák a soutěžní zadání dostalo mnohem volnější rámec. Studentům byla dána možnost (mimo jiné) realizovat dílo, na které se jim nedostávají prostředky. Do soutěže se nově přihlašovaly pouze návrhy (i více za jednoho studenta) a před zadavateli (vedoucí pedagogové i porotci za SWISSDENT) obhajovali smysl jeho zařazení do soutěže i realizační rozpočet. Tím se princip soutěže od prvního ročníku významně posunul a na tomto pojetí ustálil. Autor každého ze tří vítězných návrhů tak krom finanční prémie pro libovolné využití dostal také krytí rozpočtu na samotnou realizaci. Podobou zadání i možnostmi relativně nákladné realizace vznikla díla mnohem méně explicitní, než v prvním ročníku.

Dubová stolička Adama Štoka, ve které byl tradiční otvor v sedáku zaplombován zlatem. Mramorová busta od Cyrila Dunděry pojmenovaná Pelelopé. Klasická antická předloha dostala komickou podobu zapracováním kartáčku SWISSDENT vloženého do úst. Právě tento nápad se stal hlavním symbolem druhého ročníku a fotografie Penelopé mediálně nejcitovanějším motivem projektu. Trojici vítězů uzavírá Matěj Jánský, který nechal do modrého svetru zapracovat jako ozdobu omylem na oblečení ukápnutou zubní pastu.

Pomyslnou korunou pak byla prezentace projektu na výstavě Designblok

Pro představu jen realizace unikátního kusu oděvu stála více než dvacet tisíc korun. Cena sochy byla dramaticky vyšší. I tím se podtrhuje smysl projektu. Finanční podpora dá vzniknout dílům, ke kterým by se studenti z vlastních prostředků dopracovali obtížněji nebo vůbec. Pomyslnou korunou pak byla prezentace projektu na výstavě Designblok. Výstavní expozice byla dána do rukou vítězné trojice studentů, kteří z prostředků od SWISSDENT prezentaci realizovali. Krom dalšího žádoucího zviditelnění svých jmen i talentu dosáhli také na ocenění pro nejlepší výstavní projekt 2018 v dané kategorii.

Spolu s fotografickou interpretací realizovanou znovu s BoysPlayNice a vysokou mírou medializace se již druhý ročník posunul mezi uznávané a úspěšné umělecké projekty. S velkým očekávaným tak začínáme pro rok 2020 připravovat třetí ročník!